پارسا نهال سبز كوچكمپارسا نهال سبز كوچكم، تا این لحظه: 15 سال و 4 ماه و 14 روز سن داره
و پرهام فرشته خوبيهاو پرهام فرشته خوبيها، تا این لحظه: 11 سال و 8 ماه و 10 روز سن داره

فرشته های آسمانی من

فعال كردن نيمكره راست مغز با به خاطر سپردن تصاوير ماندالا

1392/7/26 17:28
نویسنده : فهیمه
6,177 بازدید
اشتراک گذاری

 

1

سلام دوستان.اين تصاويري كه براتون ميگذارم براي رنگ اميزيه.دقت كنيد ميبينيد كه تصاوير خاصي هستند.اگر تا به حال راجع به تصاوير ماندالا چيزي نشنيديد.اين مطلب رو بخونيد

 

3

 

حلزوني که در بالا مشاهده می کنید نمونه های ساده و زیبایی از این طرح های ماندالاست.  ماندالا به طرح های دایره ای شکلی اطلاق می شود که دارای یک مرکز واحد است و دیگر اجزای طرح به صورت منظم بر حول آن مرکز چیده می شوند .  نمونه های دیگری از طرح های ماندالا هم وجود دارند مانند طرح هایی که روی دیوارهای قدیمی و سقف های سنتی دیده می شود . حتی کاشیکاریهای گنبدها هم نوعی طرح برگرفته از همین طرح های ماندالا است . در دید کلی تر جهان هستی و چینش سیارات و ستارگان به دور نقطه ی ثابت خورشید هم نوعی طرح ماندالای خدایی است .  

  ماندالا و تاثیر آن در تقویت حافظه ی تصویری کودکان

د

  اگر از شما خواسته شود که برای مدت محدودی مثلا سه ثانیه به تصویر بالا نگاه کنید و  آن را به خاطر بسپارید شما سعی میکنید که ترتیب رنگ ها را به خاطر بسپارید تا تصویر درستی از این تصویر در حافظه ی خود داشته باشید . حال اگر تصویر پیچیده تری در اختیار شما قرار گیرد شما باید به یادسپاری یا حافظه ی تصویری را بیشتر در خود تقویت کنید تا بتوانید به درک درستی از تصویر دست یابید . برای کار با کودکان هم همین حالت وجود دارد . شما تصویری ساده از یک طرح ماندالای رنگ امیزی شده را در مقابل دید کودک به مدت محدودی قرار دهید و از او بخواهید که ترتیب رنگ ها را به یاد بسپارد. سپس یک طرح خالی از رنگ از همان تصویر را به کودک بدهید و از او بخواهید که با توجه به آن چه که در ذهن خود دارد تصویر را رنگ آمیزی کند . در این بین ممکن است کودکی که حافظه ی تصویری قوی دارد تصویر را به درستی رنگ بزند و کودک دیگر در تشخیص رنگ ها دچار اشکال باشد . در هر دو صورت کودک را مورد تشویق خویش قرار دهید اولی بخاطر تصور درستی که از تصویر و محل رنگ ها داشته است و دومی به خاطر تلاشی که در رنگ آمیزی داشته است.  می توان کار را از تصاویر خیلی ساده شروع کرد و مرحله به مرحله این حافظه ی دیداری که در پایه های ابتدایی مخصوصا اول و دوم ابتدایی نقش عمده دارد را در کودک تقویت کرد . کودکان در پایه اول ابتدایی باید بین تصاویری که در کتاب درج شده و شکل نوشتاری کلمه ارتباط برقرار کنند و این برقراری ارتباط در صورتی با موفقیت همراه است که کودک حافظه ی تصویری قوی داشته باشد . در پایه دوم ابتدایی همین حافظه ی تصویری در روخوانی و روان خوانی نقش ویژه دارد . در هنگام نشان دادن تصویر رنگ امیزی شده ی ماندالا به این نکته توجه داشته باشید که تصویر را برای مدت خیلی محدود در مقابل دید کودک قرار دهید تا کودک با استفاده از نیمکره راست مغز خود به درکی از تصویر برسد ، حال این که اگر تصویر را برای مدت زیادتری در مقابل دیدش قرار دهید کودک به استفاده از نیم کره چپ مغز خود به تحلیل می پردازد که این عمل نمی تواند در تقویت حافظه دیداری کودک تاثیری داشته باشد.  ابتدا کار را با سه یا چهار رنگ شروع کنید و پس از آرامش دادن به کودک و ایجاد رغبت و انگیزه در او تصویر رنگ امیزی شده ی ماندالا را روی یک سطح یکرنگ مثل دیوار قرار دهید و از کودک بخواهید که با نگاه کردن به مرکز طرح ترتیب قرار گرفتن رنگ ها را به خاطر بسپارد . سپس طرح را برداشته و از کودک بخواهید با یادسپاری ان چه که دیده است شروع به رنگ آمیزی طرح نماید .نمونه ها را ميتوانيد از سايت زير دانلود كنيد.

 

برگرفته از .madreseh1400.blogfa.com/post/877

z

z

اين هم دو تا تصوير زيبا.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)