پارسا نهال سبز كوچكمپارسا نهال سبز كوچكم، تا این لحظه: 15 سال و 4 ماه و 20 روز سن داره
و پرهام فرشته خوبيهاو پرهام فرشته خوبيها، تا این لحظه: 11 سال و 8 ماه و 16 روز سن داره

فرشته های آسمانی من

فواید شطرنج برای کودکان

1392/6/2 15:05
نویسنده : فهیمه
485 بازدید
اشتراک گذاری

فواید شطرنج برای کودکان

یاسر سیروان که استاد بزرگ شطرنج می‌باشد، معتقد است که شطرنج برای کودکان چگونه خواندن، نوشتن، حساب کردن و مسئولیت و احترام گذاشتن به دیگران را می‌آموزد. دلایل مختلف آن را برای شما شرح می‌دهم.
شطرنج و ریاضیات: 
هر مهره در صفحه شطرنج ارزشی دارد. برخی از مهره‌ها بیش از مهره‌های دیگر باارزش هستند، برای گرفتن مهره‌ای باید محاسبه کنیم که خسارتی به نیروهای ما وارد نشود. شطرنج کمک می‌کند تا بچه‌ها به محاسبه‌های ذهنی بپردازند. 
شطرنج و نوشتن: 
قواعد دستور شطرنج که بازیکن مجبور است آن‌ها را یادداشت کند موجب می‌شود تا آن‌ها را تشویق به نوشتن نماید. 
شطرنج و خواندن: 
شطرنج به کودکان آموزش می‌دهد تا برای رفع اشتباهات خود به خواندن و فراگیری کتاب‌های قوانین و استراتژی روی بیاورند. 
شطرنج و احترام: 
در شطرنج، شما باید به خود و طرف مقابل احترام بگذارید. در هنگام آغاز و پایان بازی باید با حریف خودتان دست دهید. شطرنج احترام گذاشتن به قوانین را به کودکان آموزش می‌دهد. 
شطرنج و مسئولیت: بازیکن برای استقرار مهره‌های خود چگونه هدایت کردن مهره‌ها را یاد می‌گیرد. کودک می‌آموزد که چگونه تصمیم‌گیری کند. اگر او اجازه دهد تا مهره‌هایش اسیر شود، او ممکن است بازی را از دست بدهد. شطرنج به کودکان آموزش می‌دهد در طول زندگی مسئولیت‌پذیری و تصمیم‌گیری را انجام دهد. 
وقتی بچه‌ها بازی شطرنج را یاد بگیرند، آن‌ها شروع به توسعه مهارت‌های ریاضی از جمله جبر و هندسه، تفکر انتقادی، تفکر منطقی،‌تصمیم‌گیری و حل مشکل می‌نمایند. این مهارت‌ها به آن‌ها اجازه خواهد داد که در مسیر زندگی با اتفاقات غیرمنتظره برخورد نمایند و خود را در تمام موقعیت‌ها کنترل کنند. دکتر پیتر Daubergne از دانشگاه سیدنی در استرالیا در خصوص کودکانی که شطرنج یاد گرفته‌اند تحقیفاتی به عمل آورده است. او نتیجه گرفت که ضریب هوشی این کودکان به طور چشمگیری در زمینه‌های زیر افزایش یافته است:
* بچه‌ها یاد گرفتند که چگونه در مسائل پیچیده تصمیم بگیرند بدون کمک از بزرگسالان 
* مهارت خود را در تفکر خلاق، انتقادی و اصلی افزایش ‌دادند. 
* خواندن، زبان، ریاضیات و حافظه به شدت تقویت شد. 
* مهارت حل مسأله به طور قابل ملاحظه‌ای تقویت شد. 
* آن‌ها قادر به اندازه‌گیری دقیق و سریع تصمیم‌گیری تحت فشار زمان، در برخورد با امتحانات    درسی شدند.
* آن‌ها آموختند که برای برنامه‌ریزی اهمیت زیادی قائل شوند.
* شطرنج موجب شد که آن‌ها برای تحصیلات خودشان تلاش نمایند.
شطرنج به کودکان در تمام زمینه‌های اقتصادی و غیره کمک می کند. 
در اروپا و روسیه شطرنج در برنامه رسی کودکستان‌ها گنجانده شده است. امروز در بسیاری از مدارس جهان درس شطرنج گنجانده شده است. بچه‌ها به شطرنج جذب می‌گردند و مهارت‌های زندگی را می‌آموزند. 
شطرنج تجدیدنظر به ماهیت رقابتی کودکان می‌باشد. در شطرنج، بر خلاف رشته‌های ورزشی، فرزند مسئولیتزیانها را به عهده می‌گیرد نه کس دیگری. می‌آموزد که تنها خودش را سرزنش نماید. از سوی دیگر زمانی که برنده می‌شود، پیروزی برای او شیرین می‌باشد و به همین منظور تلاش بیشتری می‌کند.

 نویسنده:میراحمدی

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)