پارسا نهال سبز كوچكمپارسا نهال سبز كوچكم، تا این لحظه: 15 سال و 4 ماه و 14 روز سن داره
و پرهام فرشته خوبيهاو پرهام فرشته خوبيها، تا این لحظه: 11 سال و 8 ماه و 10 روز سن داره

فرشته های آسمانی من

انواع هفت‌گانه هوش کودکان

1392/11/14 15:44
نویسنده : فهیمه
695 بازدید
اشتراک گذاری

انواع هفت‌گانه هوش کودکان


آیا کودک شما تیزهوش است؟

اگر جوابتان مثبت است، چگونه به این موضوع پی برده‌اید؟ تیزهوش در چه زمینه‌ای؟ چه کسی 
هوش را معنی می‌کند؟ آیا به این معنا است که کودک شما در مدرسه بهتر از دیگران عمل می‌کند؟


 

هاروارد گاردنر، روانشناس دانشگاه هاروارد 
که به دلیل نظریه «هوش چند گانه» برای کودکان شهرت فراوانی دارد معتقد است که هفت نوع هوش داریم و بنا به گفته محققان، تنها سه نوع از آنها در تست‌های هوش موجود، لحاظ شده است. کودکان دارای انواع متفاوتی از هوش هستند که آنها را قادر به انجام کارهای متفاوتی در آینده خواهد کرد.



هوش کلامی

هوش کلامی با کلمات سر و کار دارد و مخصوص روزنامه‌نگاران، وکلا و نویسندگان است. این هوش، اساس توانایی در اطلاع‌رسانی موثر، ترغیب کردن، مباحثه، تدریس و سرگرم کردن است. کودکانی که در این زمینه باهوش هستند، در بازی با کلمات و ادا کردن جملاتی که ادا کردن‌شان مشکل است (مانند قوری‌گل قرمزی) مهارت فراوانی دارند. آنها از شنیدن صدای کلمات لذت می‌برند و کتاب‌خوانانی توانا و نویسندگانی قهار خواهند شد.

 


هوش منطقی

این هوش به معنای توانایی مغز در کار با اعداد و ترتیب‌های منطقی است. دانشمندان، حسابداران و مهندسان کامپیوتر از این دسته‌اند. کودکان دارای این اولویت‌ هوشی، در درک علت و معلول، الگوهای عددی و بحث منطقی بسیار موفق هستند.



هوش موسیقی

واضح است که در اینجا با توانایی درک و ایجاد ریتم و ملودی سر و کار داریم. یکی از روش‌های شناسایی هوش موسیقی این است که کودک بتواند دو قطعه موسیقی نسبتا مشابه را از هم تشخیص دهد و توانایی زیادی در یادگیری شعرهای ریتمیک داشته باشد.

 


هوش مربوط به حرکات جسمی

پذیرفتن این مورد برای بعضی از روان‌شناسان سنت‌گرا مشکل است اما واقعیت این است که چالاکی و فرزی از جایی سرچشمه می‌گیرند و گاردنر این توانایی‌ها را به ذهن نسبت می‌دهد. کودکانی که در آموختن دروس عملی موفق عمل می‌کنند، دارای چنین هوشی هستند و می‌توانند ورزشکار حرفه‌ای،مکانیک، جراح یا نجار شوند.



هوش درون‌گرا

کودکانی که در این دسته‌بندی قرار دارند، می‌توانند حواس خود را شناسایی کنند و درجات مختلف یک احساس به خصوص را تشخیص دهند. استقلال فراوان و تمایل به داشتن اهداف واضح و مشخص، از مشخصه‌های اصلی این نوع هوش است.



هوش ارتباطی

این نوع هوش درباره ارتباط با دیگران است. کودکان این گروه نه تنها با همکلاسان خود کنار می‌آیند بلکه می‌توانند حالات و نیازهای دیگران، حتی بزرگ‌ترها را به خوبی تشخیص دهند. این توانایی دو طرف دارد، 
خوب و بد.

کودک دارای هوش میان فردی، می‌تواند یک همشهری مهربان و یار و یاور دیگران باشد و یا از توانایی خود در کنترل دیگران و کلاهبرداری استفاده کند.



هوش فضایی و حجمی

این هوش مربوط به تجسم سه بعدی اشیا است و کودکانی که این نوع هوش را دارند، معماران موفق و طراحان دکور فوق‌العاده‌ای خواهند شد. گاردنر اعتراف می‌کند که هوش کلامی و منطقی بیش از انواع دیگر مورد توجه بوده و در مدارس مورد آزمایش قرار می‌گیرند. هوش مربوط به امور فضایی، موسیقی و حرکات جسمی بیش از هر چیز دیگری با هنر در ارتباط است که البته هوش وابسته به امور فضایی و حجمی در تست‌های هوش معمول جای ثابتی دارد. تشخیص هوش درون‌گرا و ارتباطی در کودک پیچیده است و هنوز هیچ روش واقعی برای آزمودن این دو نوع هوش ارایه نشده است

 

منبع : وبلاگ مهتاب و جیقیله هاش

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (7)

نسیم مامان پارسا
15 بهمن 92 9:03
جالب بود.
زهره
16 بهمن 92 21:23
سلام،دوست خوبم سوالی دارم شما که دو فرزند دارید شاید بتونید کمکم کنید،من واسه بار دوم باردار شدم و به شدت عصبی و بهم ریخته شدم و کنترلم از دست رفته و بی نهایت ناراحت پسر اولم هستم که اذیت نشه،شما اینجوری بودید ؟و چی کا ر کردید؟ممنون میشم راهنمایی کنید.
فهیمه
پاسخ
سلام زهره جان.چرا ناراحت ؟به هر حال ما مسول رفتارها و گفتارهايمان هستيم.نميدونم پسر اولتون چند سالشه و شما چند سالتونه؟و ايا شخصا ادم عصبي هستيد يا نه؟و نگران پسر اول تون نباشيد چون نعمت خواهر يا برادر داشتن نعمتيه بزرگ كه توي اين زمونه نصيب هر بچه اي نميشه!لطف بزرگي ميكنيد به پسرتون.اما شما فكر كنم به كلاس هاي ارامش بخشي مثل يوگا و مديتيشن نياز داريد.يوگاي بارداري هست و خيلي هم مفيده.سعي كنيد ارامش تون رو به دست بيارين و خودتون رو ملامت نكنيد.و حس قشنگ و زيبايي رو هم به اون كوچولويي كه در شكمتون قرار گرفته داشته باشيد.اون به خوبي احساسات شما رو درك ميكنه.اگر خواستين ميتونيم با هم صحبت كنيم تلفن تون رو به صورت خصوصي برام بفرستين.تماس ميگيرم تا بهتر بتونيم با هم همفكري كنيم.
زهره
17 بهمن 92 10:21
مرسی از ارامشی که بهم دادید من ۳۴ سالمهو پسرم ۴سالشه،این حالتی که شدم طبیعی هست و بعلت بهم خوردن تعادل هورمونها هست ،ولی در من به شدت بروز کرده،افسرده و غمگین و عصبی شدم و نمنی خوام این حالتها پسرم رو ازار بده،تنهام و کسی دورم نیست ،فقط کمی ترسیدم،باید راهی واسه ارامشم پیدا کنم.
فهیمه
پاسخ
زهره عزيزم اين فاصله سني كه بين فرزندانت ايجاد ميشه بسيار فاصله مناسبيه.سكان زندگيت رو بسپار به دست امن و مهربان خدا.و خاطرت جمع باشه كه. گر نگهبان من ان است كه من ميدانم. شيشه را در بغل سنگ نگه ميدارد.! من با خوندن كتاب, نماز شب,رفتن به كلاس يوگا انرژي زيادي ميگيرم.موسيقي ارام بخش گوش كن.و يه سر به سايت نهال كودكي www.nahaal.com بزن.در مورد وقتيه كه جنين در وجودت داري.مطلب جالبي گذاشته.يك موجود مقدس كوچك.در پناه خدا باشين.
آرزو
17 بهمن 92 18:22
مرسی عزیز از مطالب خوبت
فهیمه
پاسخ
الــــــــيما
19 بهمن 92 8:16
سلام ممنون بابت اين انتخاب هاي خوبت خيلي عاليه آدم مياد مي خونه چون انتخاب شده است با دقت مي خونه استفاده مي كنه تشكر مي كنه اميد وار ميشه به كار بگيره و تو ذهنش بمونه ممنون
فهیمه
پاسخ
زهره
20 بهمن 92 1:28
سلام،خیلی اشفتم،همسرم ه شدت معتقده که بچه در راه مانع رشد پسرم میشه و میگه از پیشرفتش عقب میافته،تا حدی هم حق داره الان من و پسرم هر روز هفته در راه کلاسها و آموزشهای متعدد هستیم و ی دونم یواش یواش خیلی چیزا محدود میشه چون توان من کم میشه،دارم دیونه میشم ،من و همسرم هر دو کمالگرا هستیم و این اشفتگی از اینجا شروع میشه،شما کمکم کنید .به نظر شما میشه دو بچه رو با هم به نحو دلخواه تربیت کرد؟ برای ما مادرانی که بی خیال نیستیم ،.
فهیمه
پاسخ
سلام زهره جان .اول اينكه كمال گرا بودن اصلا خوب نيست.دوم اينكه شما مسئول اون كوچولوي در راه هم هستيد و سوم فكر كنم هم شما و هم همسرتون به جلسات مشاوره نياز دارين.نميدونم ماه چندم بارداريت هستي.اما خيلي مراقب باش و اصلا جلوي پسرت در مورد اين موضوع با همسرت صحبت نكنين.بچه ها بسيار حساسند. منم دو تا فرزند دارم با فاصله سني 4 سال.و تمام سعي ام رو ميكنم كه فضاهاي مناسب براي اموزش پارسا رو مهيا كنم.حتما يه سر به سايت نهال كودكي بزن و مطالب اخيرش رو بخون و اين رو بدون كه كودكان اگر علاقه به يادگيري و رشد داشته باشند در هر شرايطي شكوفا ميشوند.نگران نباش خدا گر ز حكمت ببندد دري. به رحمت گشايد در ديگري در ضمن مگر يه بچه 4 ساله رو چند تا كلاس گذاشتي؟يادمون باشه هيچي دوران زيباي كودكي نميشه پس با خودخواهي هاي خودمون دنياي كودكمون رو خراب نكنيم.اگر تهراني يا يه كلان شهر؟حتما يه كلاس مثبت انديشي برو.ضمنا تو تنها نيستي كه.همسرت ميتوني يه مدت جور تو رو بكشه اگر واقعا اينقدر به فكر پسرشه.
پریسا
20 بهمن 92 8:24
مرسی فهیمه جون خیلی مطلب خوبیه.می دونی جالبه اغلب والدینی که دلشون می خوان کودک تیزهوش داشته باشن فقط برداشتشون هوش عددیه و از طرفی نمی دونن اصلا آمادگی ،آگاهی و حوصله ی پذیرش کودک تیز هوش رو دارن؟من که گاهی سروین حسابی آچمز م می کنه!
فهیمه
پاسخ
دقيقا همينطوره